Silnik Volkswagen 1.0 12V TSI z rodziny EA211 o mocach 82, 86, 90, 95, 102, 110 lub 115KM to nowa konstrukcja koncernu VW wprowadzona na rynek w 2015 roku jako następca jednostki 1.2 TSI. Silnik w dużym stopniu został oparty na starszej wersji 1.0 MPI w wtryskiem pośrednim. Konstrukcja 3-cylindrowa z 4 zaworami na cylinder zasilana wtryskiem bezpośrednim, wyposażona w turbosprężarkę, która jest sterowana elektronicznie i generuje ciśnienie 1.6 bar
Priorytetem konstruktorów było stworzenie niewielkiej jednostki z dobrymi osiągami przy niskim poziomie spalania. W tym celu zastosowano ciśnieniowy odlew ze stopu aluminium co pozwoliło na uzyskanie masy całkowitej silnika 93kg! Na niską masę wpłynęło też zintegrowanie kolektora dolotowego z wodną chłodnicą powietrza. Ten zabieg poza obniżeniem masy wpłynął na szybsze nagrzewanie się jednostki. Na duże wyróżnienie trzeba zapisać trwały rozrząd, który jest oparty na pasku a jego interwał przypada na 210 tys. km a to za sprawą jego pracy w oleju tzw. kąpieli olejowej.
Pomimo trzech cylindrów silnik spisuje się świetnie i nie odczujemy żadnych drgań. Kultura pracy jest na bardzo dobrym poziomie. To z kolei wynika z dobrze wyważonych podzespołów silnika, które całkowicie wyeliminowały drgania. W mocniejszych wersjach zastosowano koło dwumasowe. To pozwoliło na wprowadzenie jednostki w takich modelach jak Skoda Octavia III a także VW Golf VII. Z racji szerokiego zastosowania jednostki oraz kilku wariantów mocy wprowadzono trzy przekładnie biegów. 5-biegową znajdziemy w najsłabszych odmianach, 6-biegowe w wersjach mocniejszych lub automatyczną 7-biegową DSG
Co do awaryjności jednostki jest ona na znikomym poziomie, silnik spisuje się rewelacyjnie a przebieg 200 tys. km nie sprawia mu żadnych problemów. Przy tym jednostka oferuje bardzo dobrą dynamikę, kulturę pracy i niski poziom spalania. Na to wszystko składa się wiele czynników: waga silnika, rozwiązania technologiczne (między innymi układ wtryskowy) oraz turbosprężarka. W roku 2019 silnik 1.0 TSI przeszedł szereg modyfikacji i został dostosowany do najnowszych norm spalin Euro6d Temp przez co seryjnie został wyposażony w filtr cząstek stałych GPF.
Rodzaj układu: 3-cylindrowy
Ilość zaworów: 12
Typ wtrysku: bezpośredni
Turbosprężarka
Średnia (głosów: 3) | (9.3) |
Trwałość | 10.0/10 |
Utrzymanie | 8.7/10 |
Dynamika | 9.3/10 |