Fiat

Silnik Fiat 1.4 16V MultiAir 105KM 955.A6

9446
Silnik Fiat 1.4 16V MultiAir 105KM 955.A6

Silniki Fiat FireFly / T-Jet / MultiAir są stosowane w samochodach marki

  • Alfa Romeo
  • Fiat
  • Lancia
  • Jeep

Silnik Fiat 1.4 16V MultiAir o mocy 105KM z mom. obr. 130Nm/4000 obr./min to najsłabsza wersja silnika 1.4, w której zastosowano technologię MultiAir. Jednostka o tej mocy zadebiutowała w Alfa Romeo MiTo i była jedyną odmianą silników MultiAir, w której nie zastosowano turbosprężarki.Silniki 1.4 MultiAir został wprowadzony na rynek w 2009 roku i mają zastosowanie w samochodach firmy Fiat oraz Alfa Romeo.Jednostka została opracowywana przez koncern Fiata od 2002 roku aż do 2009 roku wtedy to miała zastąpić starsze  jednostki 1.4 T-Jet.


Silnik technologicznie bardzo zaawansowany w którym wprowadzono rewolucyjny system Multiair to elektro-hydrauliczne sterowanie zaworami dolotowymi bez wałka rozrządu.Technologia MultiAir zapewnia większy moment obrotowy,zwiększa moc oraz zmniejsza zużywa paliwa o 10% w porównaniu do wersji T-Jet.Dodatkowo wszystkie odmiany silników generują o wiele mniej emisji Co2 do atmosfery co pozwoliło na uzyskanie norm spalin Euro5 oraz Euro 6.Niestety z barku możliwości uzyskania bardziej rygorystycznych norm spalin jakie obecnie obowiązują to jest Euro6d silnik w 2019 r został wycofany.


Jak informują użytkownicy oraz serwisanci silnik 1.4 MultiAir jest jednostka dosyć trwałą i przy odpowiednim użytkowaniu nie będzie sprawiał większych problemów.Trzeba wspomnieć o kilku problemach z jakim spotkali się użytkownicy,do najczęstszych trzeba zaliczyć awarie modułu sterującego zaworami !!! Zaczątkiem tego jest głośna praca jednostki oraz specyficzny klekot przeważnie ma to miejsce przy przebiegach 150tys/km zdarza się również przy niższych ( koszt naprawy modułu to rząd wielkości 3.500 zł). Wpływ na to miał problem z nieodpowiednim smarowaniem oraz zbyt długim okresem wymiany oleju co 30tys/km lub 2 lata !!!


Mechanicy zalecają maksymalnie zmniejszyć interwał do 10tys/km lub 1 rok !!!.Warto również zwrócić uwagę na sitko w korku oleju które często się zatyka warto sprawdzić go i  przeczyścić lub wymienić na nowe.Problem z modułem i jego dużą awaryjnością dotyczy aut z pierwszych lat produkcji,po 2012 roku Fiat uporał się z tym problemem .Po za tym można śmiało stwierdzić że silnik 1.4 Multiair jest udaną konstrukcją która jest trwała oraz mało awaryjna a serwis oraz części nie sprawiają większych problemów.Kierowcy o zacięciu sportowym będą bardzo zadowoleni z jazdy autem z tym silnikiem, wysoki moment obrotowy oraz odpowiednia moc przekłada się na dobrą dynamikę.Warto nadmienić że w 2010 roku silnik 1.4 MultiAir Turbo zdobył nagrodę Engine of the year !!!


Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: wielopunktowy

Zalety

  • trwała konstrukcja
  • niska awaryjność
  • wysoka kultura pracy
  • niski poziom spalania

Wady

  • słaba dynamika
  • awarie modułu Multiair /powód zbyt długi interwał wymiany oleju !!!

Informacje serwisowe

  • Rozrząd: Pasek, wymiana po 120.000 km
  • Ilość oleju silnikowego: 3.4 L, typ oleju: Selenia 5W30, wymiana po 30.000 km lub 2 lata
  • Przegląd serwisowy co 1 rok
  • Instalacja LPG wymaga uwagi lub może powodować problemy

Serwis przyjmuje wymianę oleju co 30 tys/km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają zmniejszenie interwału do MAX 10tys/km lub 1 roku !!!

Pozwoli to na wyeliminowanie awarii modułu MultiAier !

Silniki 1.4 Multiair nie są zalecane pod instalację LPG,powodem całkowicie inne rozwiązania technologiczne np. brak przepustnicy czy dużo mniej miejsca dla instalacji.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 2) (8.0)
Trwałość 8.0/10
Utrzymanie 8.0/10
Dynamika 8.0/10
Głosy według opinii użytkowników: 2 0

Najbardziej awaryjna część

33%
33%
33%
0%
0%
0%
0%
Suma głosów: 3

Opinie użytkowników

09.01.2019 Alfa MiTo
(6.0)
Opinia: Zdecydowanie zadowolony, bez turbo ale i tak dynamiczny . Stosunek mocy do wagi samochodu jest bardzo poprawny.
  • 6.0/10
  • 6.0/10
  • 6.0/10
Zalety: przyzwoita dynamika
  • Silnik: 1.4 Multi Air 105 KM
  • Rocznik: 2012
  • Przebieg: 80.000
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam
21.09.2016 G.Punto EVO
(10.0)
Opinia: silnik świetny pod każdym względem,przede wszystkim wysoka kultura pracy,bardzo dobra dynamika silnika na każdym biegu,spalanie na poziomie 6-7 l przy ostrej jeździe!!! Kto szuka niedrogiego silnika w utrzymaniu to polecam zdecydowanie,bije na głowę inne marki.Jeszcze jedno przy regularnym serwisowaniu zero problemów .
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: wysoka kultura pracy,dobra dynamika,spalanie,zero problemów
Wady: nie ma
  • Silnik: 105KM
  • Rocznik: 2010
  • Przebieg: 148tys
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Polecam