Silnik BMW 3.0 R6 M30B30 o mocy 188 KM lub 197 KM był produkowany w latach 1968-1994 i zasilał samochody BMW serii 5 oraz 7. Jest to jednostka 6-cylindrowa, znana jako Big-six, czyli „duża szóstka”, rozwinięcie odmiany M10. To klasyczny silnik rzędowy o zapłonie iskrowym, wykonany z aluminium (głowica), z pojedynczym wałkiem rozrządu napędzanym łańcuchem i napinaczem hydraulicznym.
Silnik występował w dwóch wersjach, różniących się konstrukcją bloku, użebrowaniem i układem kanałów olejowych. Różnice można sprawdzić po ustawieniu filtra oleju w górę lub w dół. Silniki z większym przebiegiem oraz nieodpowiednio eksploatowane cierpiały na dość poważne usterki, takie jak pękanie głowicy, a wypalenie uszczelki pod głowicą było spowodowane wrażliwym układem chłodzenia.
Kolejną bardzo ważną kwestią jest regulacja luzów zaworowych. Zaniedbanie prowadzi do poważnej usterki. Użytkownicy muszą być świadomi wysokiego spalania, które średnio wynosi grubo ponad 10 litrów. Rozwiązaniem jest bezproblemowy montaż instalacji LPG.
W ogólnej opinii silnik jest chwalony za wysoką kulturę pracy, dobrą dynamikę oraz dosyć dużą trwałość.
Rodzaj układu: 6-cylindrowy
Ilość zaworów: 12
Typ wtrysku: wielopunktowy
Średnia (głosów: 1) | (9.0) |
Trwałość | 10.0/10 |
Utrzymanie | 9.0/10 |
Dynamika | 8.0/10 |