Silnik Volkswagen 1.2 6V z rodziny EA111 o mocy 54 lub 60KM miał zastosowanie w modelach Seat Ibiza III, Skoda Fabia I, Fabia II oraz VW Fox i Polo IV. W autach Skody silnik występował pod nazwą HTP, w samochodach Seata i VW miał oznaczenie MPI. Silnik wszedł do produkcji w 2001 roku wraz modelem VW Polo IV. Na początku była to wersja 6-zaworowa o mocy 54KM lub 60KM.
Konstrukcja trzy-cylindrowa wykonana z aluminium z wałkiem wyrównującym, którego zadaniem było polepszenie pracy silnika. Dodatkowym plusem jest zastosowanie rozrządu na łańcuchu, niestety silniki z pierwszych lat produkcji miały problem z rozrządem – przeskakiwał o jeden ząb. Kolejną przypadłością był problem z wypalaniem gniazd zaworowych co skutkowało naprawą głowicy. Do mniej kosztownych można zaliczyć awarie cewki zapłonowej. Zamysłem było wyprodukowanie silnika o małej pojemności, którego zadaniem miało być obniżenie kosztów użytkowania, a co za tym idzie niższe spalanie. Nie do końca się to udało, ponieważ silnik nie jest oszczędny.
Średnio spala około 7l/100km, jednak przy delikatnym użytkowaniu w mieście możemy spokojnie zejść do poziomu spalania 6l/100km. Na szczęście silnik dobrze współpracuje z instalacją LPG, co daje możliwości obniżenia kosztów użytkowania. Poza tymi mankamentami kierowcy są zadowoleni z silnika ponieważ jest dosyć trwały i tani w serwisowaniu a części jest pod dostatkiem w przystępnych cenach.
Rodzaj układu: 3-cylindrowy
Ilość zaworów: 6
Typ wtrysku: wielopunktowy
Rozrząd
-w wersji 6-zaworowej ze względu na zły naciąg łańcucha oraz krótsze ślizgi przeskakiwał o jeden ząb – wymiana w granicach 1000zł a naprawa z wymianą ponad 2000zł
Kody silnika: AWY/BMD/BBM/BBT/CHFA/CHFB
Średnia (głosów: 5) | (6.7) |
Trwałość | 8.0/10 |
Utrzymanie | 9.2/10 |
Dynamika | 3.0/10 |