Silnik Volkswagen 1.0i 8V MPI z rodziny EA113 o mocy 50KM osiągający moment obrotowy 86Nm przy 3000 obr./min. Konstrukcja z lat 80-tych, która przeszła szereg zmian aby zadebiutować z 1996 roku. Jednostka czterocylindrowa z wtryskiem wielopunktowym oraz rozrządem opartym na pasku z pojedynczym wałkiem rozrządu i dwoma zaworami na cylinder (SOHC).
Silnik posiada dwa katalizatory przy czym jeden zintegrowany z kolektorem wydechowym. W 2001 roku silnik przeszedł modernizację, blok żeliwny został zmieniony na aluminiowy przez co silnik stał się lżejszy a to przełożyło się na niższy poziom spalania. Silnik ma bardzo prostą konstrukcję co przekłada się na bezproblemową naprawę a części jest pod dostatkiem w przystępnych cenach. Silnik ma kilka przypadłości – szwankująca elektronika silnika przeważnie odpowiadają za to dwa katalizatory, które są dosyć awaryjne.
Kolejnym minusem jest poziom oleju, który trzeba pilnować bo niski poziom skutkuje jego zatarciem. Należy również uważać na odmiany po 2001 roku z blokiem aluminiowym ponieważ tam występuje awaryjna odma, której awaria doprowadza do trwałego uszkodzenia jednostki. Silnik dedykowany do samochodów miejskich, może poszczycić się niskim poziomem spalania oraz przyzwoitą kulturą pracy. Dodatkowym atutem jest bezproblemowy montaż instalacji gazowej LPG.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: wielopunktowy
Oznaczenia silnika: AER/ALL/ALD/ANV/AUC
Poważne awarie odmy w jednostkach z lat 2001-2003 !!! Problem występuje w zimie kiedy gromadzi się woda i zamarza co w konsekwencji doprowadza do zatarcia silnika.
Problem można wyeliminować montując specjalną grzałkę oleju.
Instalacja LPG – nie jest zalecana z powodu kolektora dolotowego który jest plastikowy oraz przez sondy lambdy które są kolizyjne.
Średnia (głosów: 5) | (6.1) |
Trwałość | 7.8/10 |
Utrzymanie | 6.6/10 |
Dynamika | 4.0/10 |