Silnik 1.6 16V Twin Spark – opinie – wady – awarie

37546
Silnik 1.6 16V Twin Spark – opinie – wady – awarie

Silniki Alfa Romeo Twin Spark są stosowane w samochodach marki

  • Alfa Romeo

Silnik Alfa Romeo 1.6 Twin Spark o mocy 120KM wszedł do produkcji w 1995 roku i był montowany do 2009 roku w samochodach Alfa Romeo 145, 146, 147. W 2000 roku pojawiła się na rynku odmiana Eco o mocy 105KM dostępna wyłącznie w modelu 147.

Nazwa Twin Spark oznacza podwójny zapłon czyli na każdy cylinder przypadają dwie świece, co przekłada się na zmniejszenie spalania oraz lepsze osiągi. Jednostka zastąpiła starszą konstrukcje 8-zaworowa, w której zastosowano blok silnika żeliwny od Fiata jak również zamieniono rozrząd z łańcucha na pasek. Niestety silnik nie jest wolny od problemów, najbardziej uciążliwe oraz kosztowne to awarie wariatora zmiennych faz rozrządu, którego zalecają wymienić co 60 tys aby uniknąć kosztownych napraw.



Objawami jest głośna praca silnika podobna do Diesla, dotyczy to wersji 120KM, ponieważ w 105KM nie był montowany wariator. Kolejnym z problemów są awarie panewek, najczęściej zdarzają się w samochodach bardzo mocno wyeksploatowanych i nie odpowiednio serwisowanych, dodatkowo musimy liczyć się z licznymi problemami elektroniki. Jeżeli zdecydujemy się na kupno auta z tym silnikiem musimy liczyć się z niemałym problemem znalezienia warsztatu, który profesjonalnie zajmie się serwisem oraz ewentualna naprawą. Musimy pamiętać że silniki Twin Spark trzeba regularnie  serwisować oraz tankować dobrej jakości paliwo a wtedy możemy liczyć na bezawaryjność, w innym przypadku musimy liczyć się dużymi problemami oraz kosztownymi naprawami. Poza tym silnik w opinii kierowców jest chwalony za dobre osiągi oraz przyzwoity poziom spalania.


Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: wielopunktowy

Zalety

  • bardzo dobra dynamika
  • przyzwoity poziom spalania

Wady

  • problemy z panewkami
  • usterki instalacji elektrycznej
  • awarie wariatora zmiennych faz rozrządu-wersja 120KM
  • drogi serwis

Informacje serwisowe

  • Rozrząd: Pasek, wymiana po 120.000
  • Ilość oleju silnikowego: 4.4 L, typ oleju: Selenia 5W40, wymiana po 20.000 km lub 1 rok
  • Przegląd serwisowy co 20.000
  • Dobrze współpracuje z instalacją LPG
  • Ten silnik nie jest przystosowany do paliwa E10
Więcej informacji o instalacjach LPG znajdziesz na MotoLPG.pl Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 5) (7.3)
Trwałość 6.8/10
Utrzymanie 7.4/10
Dynamika 7.6/10
Głosy według opinii użytkowników: 4 1

Najbardziej awaryjna część

50%
0%
17%
8%
8%
8%
8%
Suma głosów: 12

Opinie użytkowników

18.10.2023 Alfa 147 FL
(10.0)
Opinia: Jak ktoś chce tym silnikiem ścigać się z 200 konnymi autami jeszcze w turbo, "bo to Alfa", to nie, chociaż auto potrafi napsuć krwi mocniejszym współczesnym autom. Opinie, że silnik gówniany.. polecam zmienić "mechanika", ja robię większość sam i tylko filtry, oleje, regularnie świece,
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: -był w fabrycznym gazie.. -w górnym zakresie wyje jak ferrari, w dolnym cichutki jak S klasa..
Wady: -dużo śrubek do wymiany świec - spalanie oleju
  • Silnik: 120
  • Rocznik: 2005
  • Przebieg: 255000
  • Spalanie: 9.0 l/100km
Polecam
08.11.2020 Alfa Romeo 147
(8.0)
Opinia: Silnik wbrew pozorom bardzo prosty w budowie. Części do niego są tanie, jednak trzeba liczyć się z możliwymi awariami cewek (wszak silnik może mieć już ponad 20 lat) Co do awarii panewek, wszystko zależy od kultury technicznej użytkownika. Przy odpowiednim serwisie nie powinno się to
  • 6.0/10
  • 8.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Dynamika Koszty utrzymania i serwisu
Wady: Spalanie oleju
  • Silnik: 1.6 16V 120KM
  • Rocznik: 2004
  • Przebieg: 200000
  • Spalanie: 10.0 l/100km
Polecam
04.02.2018 Alfons
(6.7)
Opinia: Silnik w wersji 105 km pod LPG jak najbardziej się nadaje ja przejechałem 90 tys. bez większych problemów i nadal przebieg rośnie. Z awarii to padł czujnik położenia wałka rozrządu i cewka. Inną kwestią jest że zawieszenie w tym aucie jest za delikatne na polskie
  • 8.0/10
  • 6.0/10
  • 6.0/10
  • Silnik: Alfa 147/ 105 km
  • Rocznik / Przebieg: 2001/ 240 tys
  • Spalanie: 10.0 l/100km
Polecam
17.09.2017 Właściciel auta
(7.7)
Opinia: Silnik w tej wersji i w tym samochodzie nie jest najgorszy jeśli umie się o niego dobrze zadbać to i on się odwdzięczy przyzwoitą kulturą pracy jak i spalaniem.
  • 8.0/10
  • 7.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: 1.6 16v 147 120 KM
  • Rocznik / Przebieg: 2004 - 245000
  • Spalanie: 7.2 l/100km
Polecam
15.10.2016 PitchBlack
(4.0)
Opinia: Silnik to totalna porażka. Dynamiki brak, spalanie w mieście od 12l do 14l - masakra. Ciągłe problemy z nim i w dodatku nie trawi zamienników. Ogólnie koszty eksploatacji wysokie np. 8 świec zapłonowych.
  • 2.0/10
  • 6.0/10
  • 4.0/10
  • Silnik: 156 SW / 1.6 120KM
  • Rocznik / Przebieg: 2000 / 180000km
  • Spalanie: 8.0 l/100km
Odradzam