Silnik Fiat 1.4 16V MultiAir występuje w odmianach mocy 105, 135, 140, 150 lub 170KM.Jednostka została opracowywana przez koncern Fiata od 2002 roku aż do 2009 roku, wtedy to miała zastąpić starsze jednostki 1.4 T-Jet. Silnik technologicznie bardzo zaawansowany, w którym wprowadzono rewolucyjny system Multiair czyli elektro-hydrauliczne sterowanie zaworami dolotowymi bez wałka rozrządu. Technologia MultiAir zapewnia większy moment obrotowy,zwiększa moc oraz zmniejsza zużywa paliwa o 10% w porównaniu do wersji T-Jet.
Dodatkowo wszystkie odmiany silników generują o wiele mniej emisji Co2 do atmosfery co pozwoliło na uzyskanie norm spalin Euro5 oraz Euro 6.Niestety z barku możliwości uzyskania bardziej rygorystycznych norm spalin jakie obecnie obowiązują to jest Euro6d silnik w 2019 r został wycofany.Jak informują użytkownicy oraz serwisanci silnik 1.4 MultiAir jest jednostka dosyć trwałą i przy odpowiednim użytkowaniu nie będzie sprawiał większych problemów.Trzeba wspomnieć o kilku problemach z jakim spotkali się użytkownicy,do najczęstszych trzeba zaliczyć awarie modułu sterującego zaworami !!!
Zaczątkiem tego jest głośna praca jednostki oraz specyficzny klekot przeważnie ma to miejsce przy przebiegach 150tys/km zdarza się również przy niższych ( koszt naprawy modułu to rząd wielkości 3.500 zł). Wpływ na to miał problem z nieodpowiednim smarowaniem oraz zbyt długim okresem wymiany oleju co 30tys/km lub 2 lata !!!Mechanicy zalecają maksymalnie zmniejszyć interwał do 10tys/km lub 1 rok !!!.Warto również zwrócić uwagę na sitko w korku oleju które często się zatyka warto sprawdzić go i przeczyścić lub wymienić na nowe.
Problem z modułem i jego dużą awaryjnością dotyczy aut z pierwszych lat produkcji,po 2012 roku Fiat uporał się z tym problemem .Po za tym można śmiało stwierdzić że silnik 1.4 Multiair jest udaną konstrukcją która jest trwała oraz mało awaryjna a serwis oraz części nie sprawiają większych problemów.Kierowcy o zacięciu sportowym będą bardzo zadowoleni z jazdy autem z tym silnikiem, wysoki moment obrotowy oraz odpowiednia moc przekłada się na dobrą dynamikę.Warto nadmienić że w 2010 roku silnik 1.4 MultiAir Turbo zdobył nagrodę Engine of the year !!!
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: wielopunktowy
Turbosprężarka
Serwis przyjmuje wymianę oleju co 30 tys/km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają zmniejszenie interwału do MAX 10tys/km lub 1 roku !!! Pozwoli to na wyeliminowanie awarii modułu MultiAier !
Silniki 1.4 Multiair nie są zalecane pod instalację LPG,powodem całkowicie inne rozwiązania technologiczne np. brak przepustnicy czy dużo mniej miejsca dla instalacji.
Średnia (głosów: 4) | (9.3) |
Trwałość | 9.3/10 |
Utrzymanie | 9.3/10 |
Dynamika | 9.5/10 |