⚠️ 1.2 PureTech i jego bolączki – sprawdź zanim kupisz!

150
Silnik 1.2 PureTech – czarny sen koncernu PSA

Minęło już ponad 13 lat od premiery 3-cylindrowego silnika 1.2 PureTech EB2 francuskiego koncernu PSA.

Do dziś spędza on sen z powiek jego konstruktorom i handlowcom, którzy spotykają się z ciągłymi reklamacjami oraz pretensjami użytkowników aut z tym silnikiem. Powstało szereg platform informacyjnych zrzeszających użytkowników, którzy opisywali swoje problemy z tym silnikiem a konkretnie z jego osprzętem.

We Francji złożono pozew przeciwko koncernowi a serwisy starały się przyjmować reklamację. Niestety nie wszystkie auta przeszły pozytywną weryfikację i mogły liczyć na zwrot kosztów lub wymianę silnika.

Jednostka na przestrzeni lat przeszła szereg modyfikacji i występowała w różnych wersjach z doładowaniem lub w odmianie wolnossącej. Do najbardziej awaryjnych trzeba zaliczyć silniki z lat produkcji 2012-2017, jednak nie jest to regułą, ponieważ auta z późniejszych lat też miewały poważne awarie.

Odmiany, w których najczęściej dochodziło do awarii:

1.2 12V PureTech 82KM

1.2 12V PureTech 110KM

1.2 12V PureTech  130KM

Jaki jest problem z silnikiem Peugeot 1.2 PureTech?

Problem tej jednostki był spowodowany wadliwym paskiem rozrządu, który to złuszczał się powodując poważne awarie silnika. Zamysłem konstruktorów było stworzenie takiego rozwiązania, które przedłuży żywotność owego paska. Niestety czas pokazał, że efekt był odwrotny od zamierzonego.

Cały układ rozrządu był skonstruowany w taki sposób że pasek pływał w tzw. kąpieli olejowej, co na pierwszy rzut oka może się wydawać bardzo dobrym rozwiązaniem. Niestety nie w tym przypadku, ponieważ do produkcji paska użyto słabej jakości materiału, który pod wpływem czynników zewnętrznych po prostu się złuszczał a jago drobinki dostawały się do układu smarowania zatykając pompę próżniową co w konsekwencji doprowadzało do zatarcia silnika.

Przyczyna niskiej trwałości paska rozrządu

Jest to silnik z wtryskiem bezpośrednim, który podczas jazdy na krótkich odcinkach zazwyczaj jest nie dogrzany, co skutkuje dostawaniem się paliwa do oleju. Prawdopodobnie to było przyczyną rozpuszczania się paska, który zamiast być smarowany olejem tracił swoje właściwości pod wpływem mieszanki oleju i benzyny. Co najgorsze awarie tyczyły się kilkuletnich aut z przebiegami ~ 50 tys. km. Nikt z użytkowników nie był w stanie przewidzieć takich problemów mając na uwadze przebieg czy wiek pojazdu.

Inne znane problemy z 1.2 PureTech

Kolejną przypadłością wspomnianych jednostek jest dosyć duży pobór oleju dochodzący do 1 litra na 1000km. Nie zdarza się to nadmiernie często jednak użytkownicy sygnalizują taki problem przy niewielkich przebiegach. Innymi problemami są zbieranie się nagaru na cylindrach oraz zatykanie kanałów dolotowych .

Czy silniki 1.2 PureTech zostały poprawione?

Trzeba nadmienić iż koncern PSA przez lata wprowadzał modyfikacje tej jednostki a po 2017 roku wprowadzono lepszej jakości pasek rozrządu co w większości wyeliminował problem. Od roku 2024 firma Stellantis, która jest obecnie właścicielem marki i globalnym producentem silników wprowadziła całkowicie nowy, poprawiony silnik 1.2 PureTech EB2LTED z rozrządem opartym na łańcuchu.

Podsumowanie 

Podsumowując jest to konstrukcja, która nie została dopracowana, przez co straciła swoją wiarygodność ze względu na dużą awaryjność. Warto zapoznać się z (w większości) negatywnymi opiniami o tej jednostce, aby być świadomym potencjalnych kłopotów podczas użytkowania. Wszystkie opinie o tym silniku i szczegółowe dane techniczne można znaleźć w kategorii Silniki 1.2 PureTech.

Wybierz i dodaj swoją opinię

Opinie użytkowników

11.08.2024 Peugeot 208
(4.0)
Opinia: Jak można zamieszczać w opisie silnika informacje, że sam silnik i osprzęt nie sprawia problemów, jeżeli o samym silniku mówi się aż tyle niedobrego. Przecież w krajach Europy Zachodniej trwają pozwy zbiorowe w związku z częstymi awariami tego silnika, które dotyczą problemów z nietrwałym paskiem
  • 5.0/10
  • 1.0/10
  • 6.0/10
Zalety: spalanie w mieście
Wady: silnik
  • Silnik: 1.2 PureTech 82 KM
  • Rocznik: 2014
  • Przebieg: 62500
  • Spalanie: 6.4 l/100km
Odradzam
13.01.2024 Citroen Cactus
(5.0)
Opinia: Cactus 2017 salon 82 km. Silnik nawet sobie o dziwo radzi to też przez masę około 960 kg Plastikowe auto następca trabanta ha ha. Tule żartów. Przebieg 57.000 oglądam pasek wydaje mi się że się luszczy. Dzwonie do salonu niby jest akcja wymiany
  • 3.0/10
  • 6.0/10
  • 6.0/10
Zalety: Cichy,, wygodny nigdy nie zawiódł...gdyby nie pasek
Wady: Pasek, pierscienie, spalanie
  • Silnik: 1 2 82 km
  • Rocznik: 2017
  • Przebieg: 59.000
  • Spalanie: 8.0 l/100km
Odradzam
02.04.2024 Cactus
(5.3)
Opinia: Niestety silnik nie dojechał do 130 000 km przebiegu - po asoserwisowej wymianie paska rozrządu zaczął brać około litra oleju na 1000 km i ostatecznie przestał jeździć po paru tysiącach km później. Dla zwykłego klienta producent nie przewidział ani wymiany tłoków z pierścieniami, ani części
  • 2.0/10
  • 6.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Niskie spalanie przy dość dobrej dynamice - taki francuski TSI.
Wady: Łuszczący się pasek rozrządu, nagar gromadzący się na tłokach i zaworach przy jeździe na krótkich dystansach, na "koniec" silnika spalanie ok. litra oleju na 1000 km; silnik głośny na wolnych obrotach i przy niskich prędkościach.
  • Silnik: 110 KM / Citroen Cactus
  • Rocznik: 2014
  • Przebieg: 128000
  • Spalanie: 5.6 l/100km
Odradzam
24.04.2023 opel grandland x
(5.3)
Opinia: Uwaga na rozrząd, wada nadal występuje. Co prawda serwis twierdzi że była akcja serwisowa wymiany rozrządu dla roczników do 2017, a potem problem usunięto, ale to nieprawda. W silniku z 2020 przy przebiegu 60 tys rozpadający się pasek doprowadził do zatkania układu olejowego. Cudem tylko
  • 2.0/10
  • 6.0/10
  • 8.0/10
Zalety: cichy, dosyć żwawy, oszczędny
Wady: rozrząd się sypie, ryzyko awarii duże, producent nadal stosuje wybrakowany pasek a twierdzi że problem nie istnieje
  • Silnik: 130 puretech
  • Rocznik: 2020
  • Przebieg: 65000
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Odradzam
17.11.2023 crossland
(3.3)
Opinia: ASO miało te silniki na przeglądach. Wiedzieli co się święci LECZ SIEDZIELI CICHO. Znam udokumentowany przypadek, że silnik zatrzymał się jeszcze przed pierwszym przeglądem. Po oczyszczeniu smoka, wymianie paska rozrządu pracował jeszcze trochę, lecz i kolejny opasek padł... spalanie oleju jest gigantyczne !!!! Przebieg -
  • 2.0/10
  • 2.0/10
  • 6.0/10
Wady: słabe ciśnienie smarowania - zaciera się, duże zużycie oleju
  • Silnik: B12XHT
  • Rocznik: 2017
  • Przebieg: 70000
  • Spalanie: 9.0 l/100km
Odradzam

Czy ten artykuł jest dla Ciebie przydatny?

2
0
Suma głosów: 2