Silnik 1.2 PureTech – czarny sen koncernu PSA
Minęło już ponad 13 lat od premiery 3-cylindrowego silnika 1.2 PureTech EB2 francuskiego koncernu PSA.
Do dziś spędza on sen z powiek jego konstruktorom i handlowcom, którzy spotykają się z ciągłymi reklamacjami oraz pretensjami użytkowników aut z tym silnikiem. Powstało szereg platform informacyjnych zrzeszających użytkowników, którzy opisywali swoje problemy z tym silnikiem a konkretnie z jego osprzętem.
We Francji złożono pozew przeciwko koncernowi a serwisy starały się przyjmować reklamację. Niestety nie wszystkie auta przeszły pozytywną weryfikację i mogły liczyć na zwrot kosztów lub wymianę silnika.
Jednostka na przestrzeni lat przeszła szereg modyfikacji i występowała w różnych wersjach z doładowaniem lub w odmianie wolnossącej. Do najbardziej awaryjnych trzeba zaliczyć silniki z lat produkcji 2012-2017, jednak nie jest to regułą, ponieważ auta z późniejszych lat też miewały poważne awarie.
Odmiany, w których najczęściej dochodziło do awarii:
Jaki jest problem z silnikiem Peugeot 1.2 PureTech?
Problem tej jednostki był spowodowany wadliwym paskiem rozrządu, który to złuszczał się powodując poważne awarie silnika. Zamysłem konstruktorów było stworzenie takiego rozwiązania, które przedłuży żywotność owego paska. Niestety czas pokazał, że efekt był odwrotny od zamierzonego.
Cały układ rozrządu był skonstruowany w taki sposób że pasek pływał w tzw. kąpieli olejowej, co na pierwszy rzut oka może się wydawać bardzo dobrym rozwiązaniem. Niestety nie w tym przypadku, ponieważ do produkcji paska użyto słabej jakości materiału, który pod wpływem czynników zewnętrznych po prostu się złuszczał a jago drobinki dostawały się do układu smarowania zatykając pompę próżniową co w konsekwencji doprowadzało do zatarcia silnika.
Przyczyna niskiej trwałości paska rozrządu
Jest to silnik z wtryskiem bezpośrednim, który podczas jazdy na krótkich odcinkach zazwyczaj jest nie dogrzany, co skutkuje dostawaniem się paliwa do oleju. Prawdopodobnie to było przyczyną rozpuszczania się paska, który zamiast być smarowany olejem tracił swoje właściwości pod wpływem mieszanki oleju i benzyny. Co najgorsze awarie tyczyły się kilkuletnich aut z przebiegami ~ 50 tys. km. Nikt z użytkowników nie był w stanie przewidzieć takich problemów mając na uwadze przebieg czy wiek pojazdu.
Inne znane problemy z 1.2 PureTech
Kolejną przypadłością wspomnianych jednostek jest dosyć duży pobór oleju dochodzący do 1 litra na 1000km. Nie zdarza się to nadmiernie często jednak użytkownicy sygnalizują taki problem przy niewielkich przebiegach. Innymi problemami są zbieranie się nagaru na cylindrach oraz zatykanie kanałów dolotowych .
Czy silniki 1.2 PureTech zostały poprawione?
Trzeba nadmienić iż koncern PSA przez lata wprowadzał modyfikacje tej jednostki a po 2017 roku wprowadzono lepszej jakości pasek rozrządu co w większości wyeliminował problem. Od roku 2024 firma Stellantis, która jest obecnie właścicielem marki i globalnym producentem silników wprowadziła całkowicie nowy, poprawiony silnik 1.2 PureTech EB2LTED z rozrządem opartym na łańcuchu.
Podsumowanie
Podsumowując jest to konstrukcja, która nie została dopracowana, przez co straciła swoją wiarygodność ze względu na dużą awaryjność. Warto zapoznać się z (w większości) negatywnymi opiniami o tej jednostce, aby być świadomym potencjalnych kłopotów podczas użytkowania. Wszystkie opinie o tym silniku i szczegółowe dane techniczne można znaleźć w kategorii Silniki 1.2 PureTech.