Silnik Volvo 1.6 16V VVT o mocy 109KM wszedł do produkcji w 1999 roku wraz z liftingiem modeli Volvo S40/V40 I generacji. Konstrukcja oparta na poprzedniej wersji z przed liftingu. Jednostka bardzo trwała a co za tym idzie tania w użytkowaniu i przy odpowiednim serwisowaniu bez problemu przejdziemy 400 tys. km. Silnik z wielopunktowym wtryskiem, z rozrządem na pasku którego interwał przypada na 100 tys. km, dodatkowo wyposażony w koło zmiennych faz rozrządu. Musimy pamiętać o jego wymianie podczas wymiany rozrządu, koszt koła to ok. 350zł.
Konstrukcja nie przysparzająca użytkownikowi większych problemów jednak nie jest wolna awarii, do najbardziej newralgicznych należy układ regulacji obrotów czego objawem jest falowanie obrotów oraz wadliwe napinacze paska rozrządu! Budowa głowicy silnika różni się od klasycznych i wymaga doświadczenia w ewentualnych naprawach. Co do spalania silnik średnio pali 8l/100km ale przy cięższej nodze może to być ponad 10L. Atutem jest możliwość montażu instalacji LPG a dużym plusem jest hydrauliczna regulacja zaworów. Kierowcy użytkujący auta z tym silnikiem chwalą go za trwałość, niską awaryjność oraz niezłą dynamikę.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: wielopunktowy
Średnia (głosów: 1) | (8.0) |
Trwałość | 8.0/10 |
Utrzymanie | 9.0/10 |
Dynamika | 7.0/10 |