Silnik 1.2 12V PureTech to konstrukcja francuskiego koncernu PSA który wszedł do produkcji w roku 2012.Jednostka ma szerokie za stosowanie w wielu modelach marki Citroen Peugeot Opel Fiat oraz Jeep. Silnik nowoczesny z wieloma nowatorskimi rozwiązaniami, oparty częściowo na rozwiązaniach z poprzedniej jednostki 1.0 VTI.Jednostka 3 cylindrowa wyposażony występuję w dwóch odmianach, wolnossącej z wtryskiem wielopunktowym o mocach 1.2 PureTech 72KM,1.2 PureTech75KM, 1.2PureTech 85KM oraz w wersji z wtryskiem bezpośrednim wyposażona w turbosprężarkę z mocami 1.2 PureTech 110KM 1.2PureTech 130KM.
Obie konstrukcje stosowane były w latach 2012 -2018 natomiast wersje z wtryskiem bezpośrednim od roku 2016 i były stopniowo modernizowane aż do roku 2023.Od roku 2017 weszły odmiany seryjnie wyposażone w filtr cząstek stałych GPF w którcyh wprowadzono szereg modyfikacji .Tam również występują odmiany z wtryskiem wielopunktowym bez turbiny 1.2 PureTech 68KM , 1.2 PureTech 75KM, 1.2 Pure Tech 83KM oraz bezpośrednim wyposażone w turbosprężarkę 1.2 PureTech 101KM 1.2 PureTech 110KM 1.2 PureTech 131KM 1.2 PureTech 156KM .Wszystkie wyżej wymienione jednostki zostały wyposażone w rozrząd oparty na pasku który pracuje w kąpieli olejowej.
O roku 2023 koncern wprowadził całkowicie nową odmianę jednostki 1.2 Puretech w której wprowadzono wiele nowoczesnych rozwiązań a główną z nich było zastosowanie Łańcucha rozrządu eliminując tym samym problematyczny pasek.Pierwszą odmianą była wersja 1.2 Puretech 100KM która znalazła się pod maską modeli Citroen C3 IV oraz Citroen C3 Aircross .Kolejnymi odmianami były dwie wersji Hybrydowe 1.2 PureTech mHEV100KM oraz 1.2 PureTech mHEV 136KM którą znajdziemy pod maską modeli Alfa Romeo,Citroen,Peugeot,Jeep oraz Opel.
Niewątpliwie silnik 1.2 Puretech zwłaszcza w odmianach z turbospreżarką może poszczycić się dobra dynamiką wysoką kulturą pracy oraz niskim zużyciem paliwa.Biorąc pod uwagę że jest to konstrukcja 3 cylindrowa to pod tym względem wypada rewelacyjnie,kierowca kompletnie nie odczuwa braku jednego cylindra..Zdecydowanie najbardziej popularne odmiany to wersja 110KM oraz 130KM zwłaszcza ta ostatnia daje dużo frajdy podczas użytkowania.Szeroki wachlarz odmian pozwala na dobór odpowiedniej wersji dla każdego kierowcy.Modele segmentu B oraz C aut ze słabszymi odmianami idealnie sprawdzają się w mieście w szczególności te bez filtra GPF.Natomiast użytkownicy modeli segmentu D oraz SUV mają szeroki wybór aut z wyższymi mocami tej jednostki.
Niestety jego niewątpliwe atuty przyćmiewa poważny problem z układem rozrządu. Silnik boryka się z poważnym problemem łuszczenia oraz rozpuszczania się paska rozrządu!!! Użytkownicy sygnalizują tą poważną usterkę już przy przebiegach 60 tys/km co wiąże się z uszkodzeniem jednostki. Odpowiada za to złej jakości pasek, który zaczyna się łuszczyć a jego drobinki dostają się do układu smarowania (pasek rozrządu pracuje w oleju) co powoduje zatkanie się pompy oleju i brakiem smarowania. Konsekwencją tej usterki jest całkowite uszkodzenie silnika,niestety nie zawsze mamy do czynienia z autem na gwarancji co przekłada się na wysokie koszty naprawy.
Po roku 2017 przy pierwszej większej modernizacji producent zastosował lepszej jakości materiał z którego był produkowany pasek.W większości problem ten został wyeliminowany jednak że zdarzały się przypadki szybszego zużycia paska. Przed zakupem warto sprawdzić wadliwy układ aby uniknąć kosztownych napraw.Od 2023 roku w wersjach 100KM oraz 136KM pasek został zastąpiony łańcuchem rozrządu co całkowicie wyeliminowało największy problem tej jednostki.
Rodzaj układu: 3-cylindrowy
Ilość zaworów: 12
Typ wtrysku: bezpośredni
Turbosprężarka
Średnia (głosów: 20) | (6.5) |
Trwałość | 4.7/10 |
Utrzymanie | 6.5/10 |
Dynamika | 8.4/10 |