Silnik 1.2 PureTech EB2 – opinie – wady – awarie

304942
Silnik 1.2 PureTech EB2 – opinie – wady – awarie

Silniki PSA PureTech są stosowane w samochodach marki

  • Citroen
  • Peugeot
  • Opel
Data: 28.12.2024

Silnik 1.2 PureTech – historia, odmiany

Silnik 1.2 12V PureTech to konstrukcja francuskiego koncernu PSA który wszedł do produkcji w roku 2012.Jednostka ma szerokie za stosowanie w wielu modelach marki Citroen Peugeot Opel Fiat oraz Jeep. Silnik nowoczesny z wieloma nowatorskimi rozwiązaniami, oparty częściowo na rozwiązaniach z poprzedniej jednostki 1.0 VTI.Jednostka 3 cylindrowa wyposażony występuję w dwóch odmianach, wolnossącej z wtryskiem wielopunktowym o mocach  1.2 PureTech 72KM,1.2 PureTech75KM, 1.2PureTech 85KM oraz w wersji z wtryskiem bezpośrednim wyposażona w turbosprężarkę z mocami 1.2 PureTech 110KM 1.2PureTech 130KM.




Obie konstrukcje stosowane były w latach 2012 -2018 natomiast wersje z wtryskiem bezpośrednim od roku 2016 i były stopniowo modernizowane aż do roku 2023.Od roku 2017 weszły odmiany seryjnie wyposażone w filtr cząstek stałych GPF w którcyh wprowadzono szereg modyfikacji .Tam również występują odmiany z wtryskiem wielopunktowym bez turbiny  1.2 PureTech 68KM , 1.2 PureTech 75KM1.2 Pure Tech 83KM oraz bezpośrednim wyposażone w turbosprężarkę  1.2 PureTech 101KM  1.2 PureTech 110KM   1.2 PureTech 131KM 1.2 PureTech 156KM .Wszystkie wyżej wymienione jednostki zostały wyposażone w rozrząd oparty na pasku który pracuje w kąpieli olejowej.



O roku 2023  koncern wprowadził całkowicie nową odmianę jednostki 1.2 Puretech w której wprowadzono wiele nowoczesnych rozwiązań a główną z nich było zastosowanie Łańcucha rozrządu eliminując tym samym problematyczny pasek.Pierwszą odmianą była wersja 1.2 Puretech 100KM  która znalazła się pod maską modeli Citroen C3 IV  oraz  Citroen C3 Aircross .Kolejnymi odmianami były dwie wersji Hybrydowe 1.2 PureTech mHEV100KM  oraz 1.2 PureTech mHEV 136KM którą znajdziemy pod maską modeli Alfa Romeo,Citroen,Peugeot,Jeep oraz Opel.


Silnik 1.2 PureTech – zalety

Niewątpliwie silnik 1.2 Puretech zwłaszcza w odmianach z turbospreżarką może poszczycić się dobra dynamiką wysoką kulturą pracy oraz niskim zużyciem paliwa.Biorąc pod uwagę że jest to konstrukcja 3 cylindrowa to pod tym względem wypada rewelacyjnie,kierowca kompletnie nie odczuwa braku jednego cylindra..Zdecydowanie najbardziej popularne odmiany to wersja  110KM oraz 130KM zwłaszcza ta ostatnia daje dużo frajdy podczas użytkowania.Szeroki wachlarz odmian pozwala na dobór odpowiedniej wersji dla każdego kierowcy.Modele segmentu B oraz C aut ze słabszymi odmianami idealnie sprawdzają się w mieście w szczególności te bez filtra GPF.Natomiast użytkownicy modeli segmentu D oraz SUV mają szeroki wybór aut z wyższymi mocami tej jednostki.


Silnik 1.2 PureTech – wady

Niestety jego niewątpliwe atuty przyćmiewa poważny problem z układem rozrządu. Silnik boryka się z poważnym problemem łuszczenia oraz rozpuszczania się paska rozrządu!!! Użytkownicy sygnalizują tą poważną usterkę już przy przebiegach 60 tys/km co wiąże się z uszkodzeniem jednostki. Odpowiada za to złej jakości pasek, który zaczyna się łuszczyć a jego drobinki dostają się do układu smarowania (pasek rozrządu pracuje w oleju) co powoduje zatkanie się pompy oleju i brakiem smarowania. Konsekwencją tej usterki jest całkowite uszkodzenie silnika,niestety nie zawsze mamy do czynienia z autem na gwarancji co przekłada się na wysokie koszty naprawy.


Po roku 2017 przy pierwszej większej modernizacji producent zastosował lepszej jakości materiał z którego był produkowany pasek.W większości problem ten został wyeliminowany jednak że zdarzały się przypadki szybszego zużycia paska. Przed zakupem warto sprawdzić wadliwy układ aby uniknąć kosztownych napraw.Od 2023 roku w wersjach 100KM oraz 136KM pasek został zastąpiony łańcuchem rozrządu co całkowicie wyeliminowało największy problem tej jednostki.


Specyfikacja

Rodzaj układu: 3-cylindrowy

Ilość zaworów: 12

Typ wtrysku: bezpośredni

Turbosprężarka

Zalety

  • bardzo dobra dynamika
  • wysoka kultura pracy
  • turbosprężarka
  • niski poziom spalania

Wady

  • awarie paska rozrządu

Informacje serwisowe

  • Rozrząd: Pasek, wymiana po 100.000 km lub 6 lat /pracujący w oleju po roku 2023 występuje Łańcuch
  • Ilość oleju silnikowego: 3.2 L, typ oleju: Total 5W30, wymiana po 20.000 km lub 1 rok
  • Przegląd serwisowy co 1 rok
  • Instalacja LPG wymaga uwagi lub może powodować problemy
Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 20) (6.5)
Trwałość 4.7/10
Utrzymanie 6.5/10
Dynamika 8.4/10
Głosy według opinii użytkowników: 11 9

Najbardziej awaryjna część

75%
3%
13%
2%
2%
2%
3%
Suma głosów: 221

Opinie użytkowników

17.11.2023 crossland
(3.3)
Opinia: ASO miało te silniki na przeglądach. Wiedzieli co się święci LECZ SIEDZIELI CICHO. Znam udokumentowany przypadek, że silnik zatrzymał się jeszcze przed pierwszym przeglądem. Po oczyszczeniu smoka, wymianie paska rozrządu pracował jeszcze trochę, lecz i kolejny opasek padł... spalanie oleju jest gigantyczne !!!! Przebieg
  • 2.0/10
  • 2.0/10
  • 6.0/10
Wady: słabe ciśnienie smarowania - zaciera się, duże zużycie oleju
  • Silnik: B12XHT
  • Rocznik: 2017
  • Przebieg: 70
  • Spalanie: 9.0 l/100km
Odradzam
17.09.2023 C$ Picasso II
(6.3)
Opinia: Silnik, jeśli chodzi o użytkowanie jest rewelacyjny. Cichy, bardzo dynamiczny nawet do dużego auta (C4 Picasso), spalanie liczone średnio na 6.4 litra. Problemem jest niestety trwałość. Auto polskie, salonowe, jestem drugim właścicielem. Rocznik 2017 więc już po porwakach. Dzień po zakupie zrobiony pełny serwis w
  • 1.0/10
  • 8.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Świetna dynamika, niskie spalanie, dobrze wycieszenie i wysoka kultura pracy.
Wady: Trwałość całej jednostki napędowej
  • Silnik: 1.2 PureTech 130KM
  • Rocznik: 2017
  • Przebieg: 105000
  • Spalanie: 6.4 l/100km
Polecam
03.08.2023 c3 aircross - 130 KM
(9.0)
Opinia: Wszystkim narzekającym powiem tak, jest to super silnik i dużo lepszy niż te wszystkie pseudo dobre silniki w autach niemieckich, które są PRZEREKLAMOWANE. Polecam wszystkim, kultura pracy silnika wyjątkowa, a komfort jazdy w moim c3 aircross nieporównywalny z innymi. Trzeba tylko terminowo realizować przeglądy i
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 9.0/10
Zalety: kultura jazdy dynamika cichy relatywnie oszczędny
Wady: Brak wad
  • Silnik: 130 KM
  • Rocznik: 2018
  • Przebieg: 56000
  • Spalanie: 7.4 l/100km
Polecam
03.08.2023 C4 Picasso
(4.7)
Opinia: Przy przebiegu 120k km wymiana rozrządu w serwisie, pasek wymieniony na nowszej generacji, nierozpuszczający się w oleju. Serwis wykrył po zdjęciu miski olejowej że sitko smoka jest zalepione i zassane do kanału pompy olejowej - dodatkowo wymiana pompy oleju. Zalecony olej 0w30 Ineo i
  • 1.0/10
  • 6.0/10
  • 7.0/10
Zalety: - fajna dynamika w mieście i na autostradzie dzięki turbinie, nie czuć że to tylko 1.2; - ekonomiczne spalanie w cyklu mieszanym;
Wady: - mokry pasek rozrządu; - bierze olej;
  • Silnik: 130KM 1.2 PureTech
  • Rocznik: 2016
  • Przebieg: 145000
  • Spalanie: 6.3 l/100km
Odradzam
03.08.2023 Peugeot 308 SW
(4.7)
Opinia: Silnik fatalny. 90 tyś km i pobór oleju w ilości przynajmniej LITR na 1000 km? To jest SKANDAL, że szanujący się koncern motoryzacyjny zwany PSA a dziś Stellantis wypuszcza takie buble na rynek i sprzedaje ludziom za ciężkie pieniądze. Dodatkowo rozrząd specjalnej troski, czyli pasek
  • 1.0/10
  • 3.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Dynamika, brzmienie jak na 3 cylindry, kultura pracy,
Wady: Fatalne wykonanie, pobór oleju, trwałość, kosztowny serwis, nieprzemyślane rozwiązanie rozrządu.
  • Silnik: 130
  • Rocznik: 2016
  • Przebieg: 92000
  • Spalanie: 6.6 l/100km
Odradzam