Silnik Mazda 2.5 16V SkyActiv-G o mocy 192-194KM z momentem obrotowym 256Nm przy 3250obr.min miał zastosowanie w modelach Mazda 6 oraz SUV. Silnik w odróżnieniu do popularnych obecnie jednostek został opracowany na tradycyjnych rozwiązaniach w których zastosowano szereg zmian. Nie znajdziemy tutaj turbosprężarki czy małej pojemności jak to ma miejsce w konkurencyjnych firmach. Ale nie to jest powodem aby dorównać obecnym nowością i wprowadzić na rynek silnik o świetnych parametrach. Aby osiągnąć zamierzone cele takie jak dobre osiągi, redukcję emisji spalin oraz niższy poziom spalania wprowadzono szereg nowoczesnych systemów. Głównym rozwiązaniem było wprowadzenie systemu spalania HCCI (homogeneus charge compression ignitron) w skrócie jest to system mieszanki jednorodnej co oznacza samozapłon benzyny.
Zasadą systemu HCCI jest osiągnięcie wysokiej temperatury mieszanki jednak do tego potrzebny jest wysoki stopień sprężenia jak to mam miejsce w silnikach diesla. Inżynierom Mazdy udało się uzyskać stopień sprężenia 14.0:1 co porównując do tradycyjnych odmian gdzie wynosi 10:1 jest sukcesem. Jedynym problem zostało wyeliminowanie tgz spalania stukowego, dlatego zastosowani kilka sposobów. Po pierwsze silnik został wyposażony w nowoczesną elektronikę oraz wtrysk bezpośredni skonstruowany przez inżynierów Mazdy oraz Denso. Dodatkowo głowicę wykonano z aluminium, zmieniono kształt tłoków i wprowadzono wtryskiwacze wielootworowe, wprowadzono dłuższe kolektory wydechowe żeby spaliny nie nagrzewały silnika. Jednostkę wyposażono w układ bezstopniowej zmienny faz rozrządu S-VT.
Wszystkie te systemy oraz zabiegi miały wpłynąć na osiągnięcie jak najwyższych parametrów, dobrych osiągów oraz niskiego poziomu spalania. Dynamika auta z tym silnikiem jest na wysokim poziomie, moc jest odczuwalna co przekłada się na dobre osiągi. Przykładowo Mazda 6 do setki potrzebuje niespełna 7.9 sekund i w dodatku ze spalaniem na poziomie 7l a w mieście 9 l to wyśmienity wynik biorąc pod uwagę moc, pojemność oraz wagę auta!!! W szczególności musimy pamiętać o regularnym serwisie, wymianach filtrów oleju oraz tankowania wysokiej jakości paliwa co zminimalizuje ewentualne awarie osprzętu lub samego silnika. Trzeba pamiętać, że Serwis Mazdy nie należy do tanich i w razie awarii musimy liczyć się z wyższymi kosztami w porównaniu do innych marek.
i-ELOOP
W niektórych odmianach silnika 2.5 16V SKYACTIV-G zastosowano system (i-ELOOP (Intelligent Energy Loop) jest to pierwszy na świecie układ hamowania odzyskowego, który przechowuje energię w super-kondensatorze zamiast w akumulatorze. Jego zadaniem jest zmniejszenie zużycia paliwa oraz zredukowanie emisji spalin. Po przeanalizowaniach oraz obliczeniach konstruktorzy sprawdzili, że spalanie zmniejszyło się do 10%
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Średnia (głosów: 7) | (9.1) |
Trwałość | 9.4/10 |
Utrzymanie | 8.6/10 |
Dynamika | 9.1/10 |