Silnik Mazda 2.0 16V e-SkyActiv-X o mocy 179KM to nowoczesna konstrukcja oparta na rodzinie silników SkyActiv która weszła do produkcji w 2019 roku. W silniku zastosowano nowoczesna rozwiązania które mają za zadanie zmniejszenie zużycia paliwa od 20 do 30% !!! Nowatorska technologia którą tu wprowadzono to samoczynny zapłon z jednorodnym ładunkiem HCCI który jest o wiele bardzie oszczędna a niżeli zapłon iskrowy. Jest to mieszanka paliwa z powietrzem która zapala się samoczynnie po sprężeniu się tłoka.To pozwoliło na uzyskanie stopnia sprężenia 16:1 w porównaniu do poprzedniej generacji której stopień sprężenia wynosił 14:1.Zabieg ten pozwolił na zmniejszenie zużycia paliwa jak również emisji spalin które na obecne czasy są bardzo wygórowane .Ponad to silnik charakteryzuje się wysoką kultura pracy,świetną dynamiką oraz niskim zużyciem paliwa.
Silnik w odróżnieniu do popularnych obecnie jednostek został opracowany na tradycyjnych rozwiązaniach w których zastosowano szereg zmian .Nie znajdziemy tutaj turbosprężarki czy małej pojemności lub trzech cylindrów jak to ma miejsce w konkurencyjnych firmach. Ale nie to jest powodem aby dorównać obecnym nowością i wprowadzić na rynek silnik o świetnych parametrach. Aby osiągnąć zamierzone cele takie jak dobre osiągi, redukcję emisji spalin oraz niższy poziom spalania wprowadzono szereg nowoczesnych systemów. Głównym rozwiązaniem było wprowadzenie systemu spalania HCCI (homogeneus charge compression ignitron) w skrócie jest to system mieszanki jednorodnej co oznacza samozapłon benzyny.
Zasadą systemu HCCI jest osiągnięcie wysokiej temperatury mieszanki jednak do tego potrzebny jest wysoki stopień sprężenia jak to ma miejsce w silnikach diesla. Inżynierom Mazdy udało się uzyskać stopień sprężenia 14:1 !!! W porównaniu do tradycyjnych odmian gdzie wynosi 10:1. Jedynym problemem zostało wyeliminowanie tgz spalania stukowego, dlatego zastosowali kilka sposobów. Po pierwsze silnik został wyposażony we wtrysk bezpośredni, zmieniono kształt tłoków i wprowadzono wtryskiwacze wielootworowe, wprowadzono dłuższe kolektory wydechowe żeby spaliny nie nagrzewały silnika. Dodatkowo jednostkę wyposażono w układ bezstopniowej zmienny faz rozrządu S-VT. Ponadto blok wykonany z aluminium oraz pierścienie tłokowe są o niskim tarciu.
Wszystkie te systemy oraz zabiegi miały wpłynąć na osiągnięcie jak najwyższych parametrów, dobrych osiągów oraz niskiego poziomu spalania. Dynamika auta z tym silnikiem jest na wysokim poziomie, moc jest odczuwalna co przekłada się na dobre osiągi. Przykładowo Mazda 3 do setki potrzebuje niespełna 8.9 sekund !!! W szczególności musimy pamiętać o regularnym serwisie, wymianach filtrów oleju oraz tankowania wysokiej jakości paliwa co zminimalizuje ewentualne awarie osprzętu lub samego silnika.Trzeba pamiętać, że Serwis Mazdy nie należy do tanich i w razie awarii musimy liczyć się z wyższymi kosztami w porównaniu do innych marek.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Średnia (głosów: 2) | (8.5) |
Trwałość | 10.0/10 |
Utrzymanie | 8.0/10 |
Dynamika | 7.5/10 |