Silnik Skoda 1.4i 8V OHV MPI 68KM AME/AQW/ATZ wszedł do produkcji w 2000 roku i zasilał model Skoda Fabia I.
Silnik OHV został skonstruowany przez firmę Skoda i wprowadzony do produkcji w 1964 roku. Przez lata był stosowany w wielu modelach oraz bardzo szeroko modyfikowany. W 1987 roku silnik przeszedł największą modyfikację, która pozwoliła na spełnienie pierwszych norm spalin. Jednostka otrzymała nową 8-zaworową głowicę, która umożliwiła pracę silnika na benzynie bezołowiowej.
W 1993 roku otrzymał katalizator oraz wtrysk jednopunktowy natomiast w 1996 roku po kolejnej modyfikacji wprowadzono wtrysk wielopunktowy, większy wałek rozrządu i większe zawory co pozwoliło spełnić normy spalin Euro2. Kolejna faza modernizacja przyszła w 1999 roku – silnik został wzmocniony, otrzymał większy wał korbowy, zmodernizowano też układ smarowania i wprowadzono popychacze hydrauliczne. Najważniejszą kwestią było wprowadzenie nowszego układu wtryskowego wykorzystującego dwie sondy lambda oraz przepustnicy typu Drive-by-wire. Te wszystkie modyfikacje pozwoliły do końca produkcji w 2003 roku spełnić wygórowane normy spalin Euro 4.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: wielopunktowy
Średnia (głosów: 3) | (5.8) |
Trwałość | 5.7/10 |
Utrzymanie | 7.0/10 |
Dynamika | 4.7/10 |