Silniki Fiat 1.3/1.4/1.6 - Silnik 1.4 16V MultiAir 140/150KM (198 A7)

Wyświetleń: 5427
Silnik 1.4 16V MultiAir 140/150KM (198 A7)

Silniki Fiat 1.3/1.4/1.6

stosowane w:

Alfa RomeoFiatLanciaJeep

Silnik 1.4 16V MultiAir o mocach 140/150KM to kolejne odmiany wersja silnika FIRE, w której zastosowano technologię MultiAir oraz Turbosprężarkę..Jednostka o tej mocy zadebiutowała w 2010 roku w szeregu modelach aut Alfa Romeo,Fiat.Lancia oraz Jeep.

Jednostka została opracowywana przez koncern Fiata od 2002 roku aż do 2009 roku wtedy to miała zastąpić starsze  jednostki 1.4 T-Jet.Silnik technologicznie bardzo zaawansowany w którym wprowadzono rewolucyjny system Multiair to elektro-hydrauliczne sterowanie zaworami dolotowymi bez wałka rozrządu.Technologia MultiAir zapewnia większy moment obrotowy,zwiększa moc oraz zmniejsza zużywa paliwa o 10% w porównaniu do wersji T-Jet.Dodatkowo wszystkie odmiany silników generują o wiele mniej emisji Co2 do atmosfery co pozwoliło na uzyskanie norm spalin Euro5 oraz Euro 6.Niestety z barku możliwości uzyskania bardziej rygorystycznych norm spalin jakie obecnie obowiązują to jest Euro6d silnik w 2019 r został wycofany.Jak informują użytkownicy oraz serwisanci silnik 1.4 MultiAir jest jednostka dosyć trwałą i przy odpowiednim użytkowaniu nie będzie sprawiał większych problemów.Trzeba wspomnieć o kilku problemach z jakim spotkali się użytkownicy,do najczęstszych trzeba zaliczyć awarie modułu sterującego zaworami !!! Zaczątkiem tego jest głośna praca jednostki oraz specyficzny klekot przeważnie ma to miejsce przy przebiegach 150tys/km zdarza się również przy niższych ( koszt naprawy modułu to rząd wielkości 3.500 zł). Wpływ na to miał problem z nieodpowiednim smarowaniem oraz zbyt długim okresem wymiany oleju co 30tys/km lub 2 lata !!! Mechanicy zalecają maksymalnie zmniejszyć interwał do 10tys/km lub 1 rok !!!.Warto również zwrócić uwagę na sitko w korku oleju które często się zatyka warto sprawdzić go i  przeczyścić lub wymienić na nowe.Problem z modułem i jego dużą awaryjnością dotyczy aut z pierwszych lat produkcji,po 2012 roku Fiat uporał się z tym problemem .Po za tym można śmiało stwierdzić że silnik 1.4 Multiair jest udaną konstrukcją która jest trwała oraz mało awaryjna a serwis oraz części nie sprawiają większych problemów.Kierowcy o zacięciu sportowym będą bardzo zadowoleni z jazdy autem z tym silnikiem, wysoki moment obrotowy oraz odpowiednia moc przekłada się na dobrą dynamikę.Warto nadmienić że w 2010 roku silnik 1.4 MultiAir Turbo zdobył nagrodę Engine of the year !!!

!Specyfikacja

Rodzaj układu:4-cylindrowy

Ilość zaworów:16

Typ wtrysku:wielopunktowy

Turbosprężąrka

+Zalety

  • Trwała jednostka
  • bardzo dobra dynamika
  • wysoka kultura pracy
  • dobra elastyczność
  • przyzwoity poziom spalania

-Wady

  • awarie modułu Multiair /powód zbyt długi interwał wymiany oleju !!!
  • Awarie turbosprężarki/zatkanie filtra w przewodzie doprowadzającym olej do turbo

Informacje serwisowe

Rozrząd: Pasek, wymiana po 120.000 km.

Ilość oleju silnikowego: 3.4 L, typ oleju: Selenia 5W30, wymiana po 30.000 km lub 2 lata.

Przegląd serwisowy co 1 rok.

Niezalecany do instalacji LPG

Serwis przyjmuje wymianę oleju co 30 tys/km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają zmniejszenie interwału do MAX 10tys/km lub 1 roku !!!

Pozwoli to na wyeliminowanie awarii modułu MultiAier !

Silniki 1.4 Multiair nie są zalecane pod instalację LPG,powodem całkowicie inne rozwiązania technologiczne np. brak przepustnicy czy dużo mniej miejsca dla instalacji.

Średnia (głosów 3):
(8.3)
Trwałość
8.7/10
Utrzymanie
8.0/10
Dynamika
8.3/10
Głosy według opinii użytkowników:30

Czy poleciłbyś ten silnik?

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 2

Najbardziej awaryjna część silnika

Silnik
zagłosuj
Katalizator
zagłosuj
Rozrząd / Wariator
zagłosuj
Układ wtryskowy
zagłosuj
Elektryka, cewka
zagłosuj
Sonda lambda
zagłosuj
Awarie drobne
zagłosuj
Suma głosów: 1

Opinie użytkowników

Średnia:
(7.3)

Polecam!

500X 140 KM30.04.2021
Opinia:-macie stare dane- auto nadaje się do LPG -już poradzono sobie z tematem multiair ,zresztą sam Fiat stosował instalacje fabryczne .
-olej aktualnie zalecany to Selenia Digitek 0W30 ACEA C2, FIAT 9.55535-GS1 .
sam stosuję Ravenol FES 0W30
Trwałość
8.0/10
Utrzymanie
6.0/10
Dynamika
8.0/10
Zalety:-daje radość z jazdy -nie pali za dużo
Wady:-dodatkowe czynności serwisowe których nie ma w instrukcji , a które warto zrobić -kosztowne świece w ASO 80zł/szt ,poza ASO 45 zł/szt

Odmiana silnika: 334

Rocznik: 2016

Przebieg: 90000

Śr. spalanie: 10 l/100km

Średnia:
(8.0)

Polecam!

500X 140 KM /175 KM30.04.2021
Opinia:silnik 140 km w 500X. Aktualnie podkręcony na 175 KM. Wada fabryczna turbiny w latach 2015-17 (jedne ASO wymieniają turbo na wolne od wad, inne odpychają temat od siebie -niesprawny jest WASTEGATE ,auto traci moc ,błędy wcale nie muszą się pojawić !!) . Auto ma 3 tryby jazdy ,na ECO jest muł, na SPORT bardzo narowisty . Zastosowałem modulator pedału gazu i dobrałem sobie odp ustawienie czułości i teraz jest OK. Przy wymianie rozrządu wymienione sitko filtra multiair (pod osłoną paska ) ,co 40 tyś wymiana filtra turbiny (zamontowany na turbinie ,a nie pod ! ) ,olej wymiana co 10 tyś km i zamieniłem Selenię na prawdziwie syntetyczny (szukałem oleju nie będącego HC ) -olek o odp specyfikacji !! Części tanie -rozrząd ori poza ASO to 450 zł kpl , szybko pada poduszka silnika od str f powietrza ,ale reszta całkiem ok . Ma kopyto i nadaje się na LPG . Spalanie 10 litrów LPG /100 km .
Trwałość
8.0/10
Utrzymanie
8.0/10
Dynamika
8.0/10
Zalety:-silny -elastyczny -lpg -dość tani w serwisie
Wady:-przy wymianie oleju należy aktywować moduł multiair -dodatkowe filtry o których nie ma słowa w serwisie )MA-140 zł co 6 lat, turbiny 70 zł co 3 lata) -tryby jazdy zabierające radość

Odmiana silnika: 334

Rocznik: 2016

Przebieg: 87000

Śr. spalanie: 10 l/100km

Średnia:
(9.7)

Polecam!

Giulietta 17.01.2018
Opinia:W Giulietcie 150KM spalanie na poziomie 8,0 w cyklu mieszanym z większym udziałem jazdy miejskiej. Na trasie ok. 6,5 l/100km (przy prędkości do 100 km/h nawet 5,9l/100km). Super dynamika, szczególnie w trybie Dynamic
Trwałość
10.0/10
Utrzymanie
10.0/10
Dynamika
9.0/10
Zalety:super dynamika,spalanie
Wady:?

Odmiana silnika: 150KM

Rocznik: 2016

Przebieg: 30.000

Śr. spalanie: 8.0 l/100km