Silniki Fiat 1.3/1.4/1.6 - Silnik 1.4 16V MultiAir 140/150KM (198 A7)

Wyświetleń: 844
Silnik 1.4 16V MultiAir 140/150KM (198 A7)

Silniki Fiat 1.3/1.4/1.6

Alfa RomeoFiatLancia

Silnik 1.4 16V MultiAir o mocach 140/150KM to kolejne odmiany wersja silnika FIRE, w której zastosowano technologię MultiAir oraz Turbosprężarkę..Jednostka o tej mocy zadebiutowała w 2010 roku w szeregu modelach aut Alfa Romeo,Fiat.Lancia oraz Jeep.

Jednostka została opracowywana przez koncern Fiata od 2002 roku aż do 2009 roku wtedy to miała zastąpić starsze  jednostki 1.4 T-Jet.Silnik technologicznie bardzo zaawansowany w którym wprowadzono rewolucyjny system Multiair to elektro-hydrauliczne sterowanie zaworami dolotowymi bez wałka rozrządu.Technologia MultiAir zapewnia większy moment obrotowy,zwiększa moc oraz zmniejsza zużywa paliwa o 10% w porównaniu do wersji T-Jet.Dodatkowo wszystkie odmiany silników generują o wiele mniej emisji Co2 do atmosfery co pozwoliło na uzyskanie norm spalin Euro5 oraz Euro 6.Niestety z barku możliwości uzyskania bardziej rygorystycznych norm spalin jakie obecnie obowiązują to jest Euro6d silnik w 2019 r został wycofany.Jak informują użytkownicy oraz serwisanci silnik 1.4 MultiAir jest jednostka dosyć trwałą i przy odpowiednim użytkowaniu nie będzie sprawiał większych problemów.Trzeba wspomnieć o kilku problemach z jakim spotkali się użytkownicy,do najczęstszych trzeba zaliczyć awarie modułu sterującego zaworami !!! Zaczątkiem tego jest głośna praca jednostki oraz specyficzny klekot przeważnie ma to miejsce przy przebiegach 150tys/km zdarza się również przy niższych ( koszt naprawy modułu to rząd wielkości 3.500 zł). Wpływ na to miał problem z nieodpowiednim smarowaniem oraz zbyt długim okresem wymiany oleju co 30tys/km lub 2 lata !!! Mechanicy zalecają maksymalnie zmniejszyć interwał do 10tys/km lub 1 rok !!!.Warto również zwrócić uwagę na sitko w korku oleju które często się zatyka warto sprawdzić go i  przeczyścić lub wymienić na nowe.Problem z modułem i jego dużą awaryjnością dotyczy aut z pierwszych lat produkcji,po 2012 roku Fiat uporał się z tym problemem .Po za tym można śmiało stwierdzić że silnik 1.4 Multiair jest udaną konstrukcją która jest trwała oraz mało awaryjna a serwis oraz części nie sprawiają większych problemów.Kierowcy o zacięciu sportowym będą bardzo zadowoleni z jazdy autem z tym silnikiem, wysoki moment obrotowy oraz odpowiednia moc przekłada się na dobrą dynamikę.Warto nadmienić że w 2010 roku silnik 1.4 MultiAir Turbo zdobył nagrodę Engine of the year !!!

!Specyfikacja

Rodzaj układu:4-cylindrowy

Ilość zaworów:16

Typ wtrysku:wielopunktowy

Turbosprężąrka

+Zalety

  • Trwała jednostka
  • bardzo dobra dynamika
  • wysoka kultura pracy
  • dobra elastyczność
  • przyzwoity poziom spalania

-Wady

  • awarie modułu Multiair /powód zbyt długi interwał wymiany oleju !!!
  • Awarie turbosprężarki/zatkanie filtra w przewodzie doprowadzającym olej do turbo

Informacje serwisowe

Rozrząd: Pasek, wymiana po 120.000 km.

Ilość oleju silnikowego: 3.4 L, typ oleju: Selenia 5W30, wymiana po 30.000 km lub 2 lata.

Przegląd serwisowy co 1 rok.

Niezalecany do instalacji LPG

Serwis przyjmuje wymianę oleju co 30 tys/km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają zmniejszenie interwału do MAX 10tys/km lub 1 roku !!!

Pozwoli to na wyeliminowanie awarii modułu MultiAier !

Silniki 1.4 Multiair nie są zalecane pod instalację LPG,powodem całkowicie inne rozwiązania technologiczne np. brak przepustnicy czy dużo mniej miejsca dla instalacji.

Średnia (głosów 1):
(9.7)
Trwałość
10.0/10
Utrzymanie
10.0/10
Dynamika
9.0/10
Głosy według opinii użytkowników:10

Czy poleciłbyś ten silnik?

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 1

Najbardziej awaryjna część silnika

Silnik
zagłosuj
Katalizator
zagłosuj
Rozrząd / Wariator
zagłosuj
Układ wtryskowy
zagłosuj
Elektryka, cewka
zagłosuj
Sonda lambda
zagłosuj
Awarie drobne
zagłosuj

Opinie użytkowników

Średnia:
(9.7)

Polecam!

Giulietta 17.01.2018
Opinia:W Giulietcie 150KM spalanie na poziomie 8,0 w cyklu mieszanym z większym udziałem jazdy miejskiej. Na trasie ok. 6,5 l/100km (przy prędkości do 100 km/h nawet 5,9l/100km). Super dynamika, szczególnie w trybie Dynamic
Trwałość
10.0/10
Utrzymanie
10.0/10
Dynamika
9.0/10
Zalety:super dynamika,spalanie
Wady:?

Odmiana silnika: 150KM

Rocznik: 2016

Przebieg: 30.000

Śr. spalanie: 8.0 l/100km