Silniki Fiat 1.3/1.4/1.6 - Silnik 1.4 16V MultiAir 105KM (955 A6)

Wyświetleń: 760
Silnik 1.4 16V MultiAir 105KM (955 A6)

Silniki Fiat 1.3/1.4/1.6

Alfa RomeoFiatLancia

Silnik 1.4 16V MultiAir o mocy 105KM z mom. obr. 130Nm/4000 obr./min to najsłabsza wersja silnika FIRE, w której zastosowano technologię MultiAir. Jednostka o tej mocy zadebiutowała w Alfa Romeo MiTo i była jedyną odmianą silników MultiAir, w której nie zastosowano turbosprężarki.Silniki 1.4 MultiAir został wprowadzony na rynek w 2009 roku i ma zastosowanie w samochodach firmy Fiat oraz Alfa Romeo.

Jednostka została opracowywana przez koncern Fiata od 2002 roku aż do 2009 roku wtedy to miała zastąpić starsze  jednostki 1.4 T-Jet.Silnik technologicznie bardzo zaawansowany w którym wprowadzono rewolucyjny system Multiair to elektro-hydrauliczne sterowanie zaworami dolotowymi bez wałka rozrządu.Technologia MultiAir zapewnia większy moment obrotowy,zwiększa moc oraz zmniejsza zużywa paliwa o 10% w porównaniu do wersji T-Jet.Dodatkowo wszystkie odmiany silników generują o wiele mniej emisji Co2 do atmosfery co pozwoliło na uzyskanie norm spalin Euro5 oraz Euro 6.Niestety z barku możliwości uzyskania bardziej rygorystycznych norm spalin jakie obecnie obowiązują to jest Euro6d silnik w 2019 r został wycofany.Jak informują użytkownicy oraz serwisanci silnik 1.4 MultiAir jest jednostka dosyć trwałą i przy odpowiednim użytkowaniu nie będzie sprawiał większych problemów.Trzeba wspomnieć o kilku problemach z jakim spotkali się użytkownicy,do najczęstszych trzeba zaliczyć awarie modułu sterującego zaworami !!! Zaczątkiem tego jest głośna praca jednostki oraz specyficzny klekot przeważnie ma to miejsce przy przebiegach 150tys/km zdarza się również przy niższych ( koszt naprawy modułu to rząd wielkości 3.500 zł). Wpływ na to miał problem z nieodpowiednim smarowaniem oraz zbyt długim okresem wymiany oleju co 30tys/km lub 2 lata !!! Mechanicy zalecają maksymalnie zmniejszyć interwał do 10tys/km lub 1 rok !!!.Warto również zwrócić uwagę na sitko w korku oleju które często się zatyka warto sprawdzić go i  przeczyścić lub wymienić na nowe.Problem z modułem i jego dużą awaryjnością dotyczy aut z pierwszych lat produkcji,po 2012 roku Fiat uporał się z tym problemem .Po za tym można śmiało stwierdzić że silnik 1.4 Multiair jest udaną konstrukcją która jest trwała oraz mało awaryjna a serwis oraz części nie sprawiają większych problemów.Kierowcy o zacięciu sportowym będą bardzo zadowoleni z jazdy autem z tym silnikiem, wysoki moment obrotowy oraz odpowiednia moc przekłada się na dobrą dynamikę.Warto nadmienić że w 2010 roku silnik 1.4 MultiAir Turbo zdobył nagrodę Engine of the year !!!

!Specyfikacja

Rodzaj układu:4-cylindrowy

Ilość zaworów:16

Typ wtrysku:wielopunktowy

+Zalety

  • trwała konstrukcja
  • niska awaryjność
  • wysoka kultura pracy
  • niski poziom spalania

-Wady

  • słaba dynamika
  • awarie modułu Multiair /powód zbyt długi interwał wymiany oleju !!!

Informacje serwisowe

Rozrząd: Pasek, wymiana po 120.000 km.

Ilość oleju silnikowego: 3.4 L, typ oleju: Selenia 5W30, wymiana po 30.000 km lub 2 lata.

Przegląd serwisowy co 1 rok.

Niezalecany do instalacji LPG

Serwis przyjmuje wymianę oleju co 30 tys/km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają zmniejszenie interwału do MAX 10tys/km lub 1 roku !!!

Pozwoli to na wyeliminowanie awarii modułu MultiAier !

Silniki 1.4 Multiair nie są zalecane pod instalację LPG,powodem całkowicie inne rozwiązania technologiczne np. brak przepustnicy czy dużo mniej miejsca dla instalacji.

Średnia (głosów 2):
(8.0)
Trwałość
8.0/10
Utrzymanie
8.0/10
Dynamika
8.0/10
Głosy według opinii użytkowników:20

Czy poleciłbyś ten silnik?

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 1

Najbardziej awaryjna część silnika

Silnik
zagłosuj
Katalizator
zagłosuj
Rozrząd / Wariator
zagłosuj
Układ wtryskowy
zagłosuj
Elektryka, cewka
zagłosuj
Sonda lambda
zagłosuj
Awarie drobne
zagłosuj
Suma głosów: 1

Opinie użytkowników

Średnia:
(6.0)

Polecam!

Alfa MiTo09.01.2019
Opinia:Zdecydowanie zadowolony, bez turbo ale i tak dynamiczny . Stosunek mocy do wagi samochodu jest bardzo poprawny.
Trwałość
6.0/10
Utrzymanie
6.0/10
Dynamika
6.0/10
Zalety:przyzwoita dynamika

Odmiana silnika: 1.4 Multi Air 105 KM

Rocznik: 2012

Przebieg: 80.000

Śr. spalanie: 6.0 l/100km

Średnia:
(10.0)

Polecam!

G.Punto EVO21.09.2016
Opinia:silnik świetny pod każdym względem,przede wszystkim wysoka kultura pracy,bardzo dobra dynamika silnika na każdym biegu,spalanie na poziomie 6-7 l przy ostrej jeździe!!! Kto szuka niedrogiego silnika w utrzymaniu to polecam zdecydowanie,bije na głowę inne marki.Jeszcze jedno przy regularnym serwisowaniu zero problemów .
Trwałość
10.0/10
Utrzymanie
10.0/10
Dynamika
10.0/10
Zalety:wysoka kultura pracy,dobra dynamika,spalanie,zero problemów
Wady:nie ma

Odmiana silnika: 105KM

Rocznik: 2010

Przebieg: 148tys

Śr. spalanie: 6.5 l/100km