Silniki Alfa Romeo - Silnik 1.6 16V Twin Spark 120KM

Wyświetleń: 13208
Silnik 1.6 16V Twin Spark 120KM

Silniki Alfa Romeo

Alfa

Silnik 1.6 16V Twin Spark o mocy 120KM wszedł do produkcji w 1995 roku i był montowany do 2009 roku w samochodach Alfa Romeo 145, 146, 147. Nazwa Twin Spark oznacza podwójny zapłon czyli na każdy cylinder przypadają dwie świece, co przekłada się na zmniejszenie spalania oraz lepsze osiągi. Jednostka zastąpiła starszą konstrukcje 8-zaworowa, w której zastosowano blok silnika żeliwny od Fiata jak również zamieniono rozrząd z łańcucha na pasek. Niestety silnik nie jest wolny od problemów, najbardziej uciążliwe oraz kosztowne to awarie wariatora zmiennych faz rozrządu, którego zalecają wymienić co 60 tys aby uniknąć kosztownych napraw. Objawami jest głośna praca silnika podobna do Diesla, dotyczy to wersji 120KM, ponieważ w 105KM nie był montowany wariator. Kolejnym z problemów są awarie panewek, najczęściej zdarzają się w samochodach bardzo mocno wyeksploatowanych i nie odpowiednio serwisowanych, dodatkowo musimy liczyć się z licznymi problemami elektroniki. Jeżeli zdecydujemy się na kupno auta z tym silnikiem musimy liczyć się z niemałym problemem znalezienia warsztatu, który profesjonalnie zajmie się serwisem oraz ewentualna naprawą. Musimy pamiętać że silniki Twin Spark trzeba regularnie  serwisować oraz tankować dobrej jakości paliwo a wtedy możemy liczyć na bezawaryjność, w innym przypadku musimy liczyć się dużymi problemami oraz kosztownymi naprawami. Poza tym silnik w opinii kierowców jest chwalony za dobre osiągi oraz przyzwoity poziom spalania.

!Specyfikacja

Rodzaj układu:4-cylindrowy

Ilość zaworów:16

Typ wtrysku:wielopunktowy

+Zalety

  • bardzo dobra dynamika
  • przyzwoity poziom spalania

-Wady

  • problemy z panewkami
  • usterki instalacji elektrycznej
  • awarie wariatora zmiennych faz rozrządu-wersja 120KM
  • drogi serwis

Informacje serwisowe

Rozrząd: Pasek, wymiana po 120.000.

Ilość oleju silnikowego: 4.4 L, typ oleju: Selenia 5W40, wymiana po 20.000 km lub 1 rok.

Przegląd serwisowy co 20.000.

Dobrze współpracuje z instalacją LPG

Średnia (głosów 4):
(6.6)
Trwałość
6.0/10
Utrzymanie
6.8/10
Dynamika
7.0/10
Głosy według opinii użytkowników:31

Czy poleciłbyś ten silnik?

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 14

Najbardziej awaryjna część silnika

Silnik
zagłosuj
Katalizator
zagłosuj
Rozrząd / Wariator
zagłosuj
Układ wtryskowy
zagłosuj
Elektryka, cewka
zagłosuj
Sonda lambda
zagłosuj
Awarie drobne
zagłosuj
Suma głosów: 2

Opinie użytkowników

Średnia:
(8.0)

Polecam!

Alfa Romeo 14708.11.2020
Opinia:Silnik wbrew pozorom bardzo prosty w budowie. Części do niego są tanie, jednak trzeba liczyć się z możliwymi awariami cewek (wszak silnik może mieć już ponad 20 lat) Co do awarii panewek, wszystko zależy od kultury technicznej użytkownika. Przy odpowiednim serwisie nie powinno się to zdarzyć.
Remont kapitalny z wymianą pierścieni, uszczelki pod głowicą uszczelniaczy zaworowych panewek etc. to koszt około 3000zł, więc moim zdaniem jak najbardziej do zaakceptowania.
Jedyny minus tego silnika to podwyższony apetyt na olej. Jest to wada wynikająca ze zbyt cienkich pierścieni i w praktyce bardzo trudna do wyeliminowania w całości
Trwałość
6.0/10
Utrzymanie
8.0/10
Dynamika
10.0/10
Zalety:Dynamika Koszty utrzymania i serwisu
Wady:Spalanie oleju

Odmiana silnika: 1.6 16V 120KM

Rocznik: 2004

Przebieg: 200000

Śr. spalanie: 10 l/100km

Średnia:
(6.7)

Polecam!

Alfons04.02.2018
Opinia:Silnik w wersji 105 km pod LPG jak najbardziej się nadaje ja przejechałem 90 tys. bez większych problemów i nadal przebieg rośnie. Z awarii to padł czujnik położenia wałka rozrządu i cewka. Inną kwestią jest że zawieszenie w tym aucie jest za delikatne na polskie drogi. Spalanie 11 LPG/100 km wysokie bo jazda 90% po Warszawie. Benzynka pewnie coś w okolicy 9-10l
Trwałość
8.0/10
Utrzymanie
6.0/10
Dynamika
6.0/10

Odmiana silnika: Alfa 147/ 105 km

Rocznik / Przebieg: 2001/ 240 tys

Średnie spalanie: 10 l/100km

Średnia:
(7.7)

Polecam!

Właściciel auta 17.09.2017
Opinia:Silnik w tej wersji i w tym samochodzie nie jest najgorszy jeśli umie się o niego dobrze zadbać to i on się odwdzięczy przyzwoitą kulturą pracy jak i spalaniem.
Trwałość
8.0/10
Utrzymanie
7.0/10
Dynamika
8.0/10

Odmiana silnika: 1.6 16v 147 120 KM

Rocznik / Przebieg: 2004 - 245000

Średnie spalanie: 7.2 l/100km

Średnia:
(4.0)

Odradzam!

PitchBlack15.10.2016
Opinia:Silnik to totalna porażka. Dynamiki brak, spalanie w mieście od 12l do 14l - masakra.
Ciągłe problemy z nim i w dodatku nie trawi zamienników.
Ogólnie koszty eksploatacji wysokie np. 8 świec zapłonowych.
Trwałość
2.0/10
Utrzymanie
6.0/10
Dynamika
4.0/10

Odmiana silnika: 156 SW / 1.6 120KM

Rocznik / Przebieg: 2000 / 180000km

Średnie spalanie: 8 l/100km