Silniki Opel - Silnik 1.6 16V Twinport Z16XEP

Wyświetleń: 25831
MotoBenzyna

Silniki Opel

ChevroletOpel

Silnik 1.6 16V Twinport o mocy 105KM miał szerokie zastosowanie w samochodach marki Opel. Konstrukcja bardzo trwała a co za tym idzie przy odpowiednim serwisowaniu bez problemu przejdziemy 400 tys km. Silnik z wtryskiem wielopunktowym oraz rozrządem opartym na pasku, który niestety nie jest tak trwały!!! Jego interwał przypada na 150.000km i warto o tym pamiętać nie przekraczając terminu wymiany. Zdarzają się problemy z paskiem rozrządu, który potrafi się wcześniej zużyć (poszczępić) warto na to zwrócić uwagę. Niestety jednostka ta nie jest wolna od bardziej  uciążliwych usterek do których trzeba zaliczyć problemy z kolektorem dolotowym (awarie klap), które w naprawie są bardzo kosztowne. Mniej kosztowne jednakże uciążliwe to problemy z elektryką, przeważnie padają cewki  zapłonowe. Jednak nie jest to dużym problemem ponieważ, części na rynku jest pod dostatkiem a ceny nie są wygórowane. Silnik spisuje się dobrze, jest dynamiczny a praca jego jest na dobrym poziomie, spalanie oscyluje średnio około 7l na 100km. Dodatkowym atutem jest łatwość montażu instalacji LPG. Reasumując jednostka 1.6 16V jest konstrukcja udaną i przy odpowiednim serwisowaniu i przestrzeganiu serwisu bez problemu osiągniemy wynik 400 -500 tys.

!Specyfikacja

Rodzaj układu:4-cylindrowy

Ilość zaworów:16

Typ wtrysku:wielopunktowy

+Zalety

  • dobra dynamika
  • trwała konstrukcja
  • dostępność części
  • spalanie

-Wady

  • częste awarie cewki zapłonowej
  • wadliwy układ rozrządu
  • ubytki oleju
  • uszkodzenia klap w dolocie

Informacje serwisowe

Rozrząd: Pasek, wymiana po 150.000km lub 10 lat.

Ilość oleju silnikowego: 4.5 L, typ oleju: GM 5W30, wymiana po 30.000 km lub 2 lata.

Przegląd serwisowy co 30.000.

Dobrze współpracuje z instalacją LPG

Średnia (głosów 4):
(8.7)
Trwałość
9.0/10
Utrzymanie
9.3/10
Dynamika
7.8/10
Głosy według opinii użytkowników:40

Czy poleciłbyś ten silnik?

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 52

Najbardziej awaryjna część silnika

Silnik
zagłosuj
Katalizator
zagłosuj
Rozrząd / Wariator
zagłosuj
Układ wtryskowy
zagłosuj
Elektryka, cewka
zagłosuj
Sonda lambda
zagłosuj
Awarie drobne
zagłosuj
Suma głosów: 19

Opinie użytkowników

Średnia:
(9.7)

Polecam!

Opel Astra H 5d16.08.2019
Opinia:U nas Astrerka 10 lat już w rodzinie! kupiliśmy ja w 2009 roku i od tamtej pory praktycznie nic nie ruszaliśmy! oczywiście oleje/filtry wszystko na czas i nie jakiś chłam, dopiero dosłownie 2 lata temu padła mi CEWKA koszt 300 zł :) śmiech na sali i śmiga dalej! zaraz później założyłem LPG i wtedy to już zdecydowaliśmy że samochód chyba do śmierci będzie z nami :D spalanie 9 l gazu! (głownie trasy) jak lecę po 140/160 to wtedy 9.7l /100km :D no gdybym jeździł jak rodzice 90/110 to 8.5L gazu więc naprawdę mało, Benzyny też mało nam brała! 6.5l! Ani grama oleju! nigdy nie dolewałem! szkoda tylko że jak kupiliśmy to miał wlany 10w40 Castrola -.- i muszę już lać 10w40- ostatnio wlałem Valvoline... Boże inny samochód :) cichy jak nigdy, same plusy i POLECAM! (szczerze to czekam kiedy silnik będę mógł wymienić na 2.0T ale nie chce się popsuć :D Pozdrawiam!
Trwałość
10.0/10
Utrzymanie
10.0/10
Dynamika
9.0/10

Odmiana silnika: 1.6 16V XEP Twinport

Rocznik / Przebieg: 2005

Średnie spalanie: 6.5 l/100km

Średnia:
(8.0)

Polecam!

Paweł21.11.2018
Opinia:Autko kupnie z oryginalnym przebiegiem o czym świadczyło: potwierdzony przebieg w ASO, oryginalne tarcze tył oraz pompa wody w oryginale. Ogólnie silnik ok, tylko następnym razem kupiłbym 1.6 ale z turbo. Jeżdżę po miejscu i bardzo dynamicznie i wychodzi mi w lecie ok 8l a w zimie ok.8,5l. Silnik bardzo prosty w naprawie. U mnie problemem jest pobór oleju 1l/1000km ,ale nie zawsze bo czasem w ogóle nie pobierze ani kropli. Idealny dla kobiety. W trasie przy 140km/h spalanie ok 10-12l. Brakuje 6-biegu. Oprócz tego poboru to nie mam żadnego problemu, jedynie jakieś dziwne szuranie z okolic rozrządu ale mechanik mówi że wszystko jest ok. W każdym razie polecam osobom co lubią spokojną jazdę. Silnik można rozkręcić dwoma kluczami heh.
Trwałość
8.0/10
Utrzymanie
10.0/10
Dynamika
6.0/10

Odmiana silnika: Astra H / Z16XEP 105km

Rocznik / Przebieg: 2004 / 140.000km

Średnie spalanie: 8.2 l/100km

Średnia:
(7.3)

Polecam!

Grzegorz09.03.2017
Opinia:Silnik Z16XEP w moim przypadku napędza Vectrę C, więc ma co robić i stąd mizerne osiągi. Przy rozsądnej jeździe odwdzięcza się rewelacyjnie małym spalaniem (w trasie nie jest wyzwaniem 5.5l na setke co na Vectrę C IMHO jest bardziej niż OK!). Obecnie na blacie 216kkm i silnik powoli zaczyna konsumować olej co biorąc pod uwagę że to ECOTEC raczej nie dziwi. Ubytki oleju na szczęście dają sie przewidzieć - po wielodniowej jeździe miejskiej wypad za miasto i po 500km w trasie ubytek 300-400ml oleju jest jak w banku. W celu ograniczenia zużycia oleju przeszedłem na 5W40. Jeśli poźną jesienią stwierdzicie, że silnik coś dziwnie długo się nagrzewa to znak, że już czas na wymianę termostatu. TwinPort na razie działa OK! Poza tym jestem ogólnie całkiem zadowolony z silnika. Po 140kkm został zagazowany i po jakichś dwóch latach zacząłem permanentną walkę z awariami układu paliwowego. Awarie pompy paliwa, uszkodzenia przewodu paliwowego w zbiorniku, uszkodzone wtryskiwacze benzynowe, wypadanie zapłonów to chleb powszedni. Ale paradoksalnie, przy nabraniu wprawy, są to awarie banalne do usunięcia i co ważne tanie.
Co do polecenia go do przeróbki na LPG - po pierwsze ma szklankową regulację luzu zaworowego (za mną już jedna regulacja - na szczęscie można ją przeprowadzić metodami garażowymi więc jest tanio) a dwa bardzo delikatny układ zapłonowy i paliwowy. Po wymianie uszkodzonej listwy wtryskowej beznyny stwierdzam, że konieczność pracy pompy paliwa w celu chłodzenia wspomnianej listwy to w Z16XEP bzdura - stąd uważam za niegłupi pomysł montażu wyłącznika pompy. Z drugiej strony ważna jest konieczność regularnej pracy wtryskiwaczy i samoczyszczenia ich końcówek wraz z kanałami dolotowymi z syfu olejowego (w moim przypadku całkowicie przytkał się 4ty wtryskiwacz).
Trwałość
8.0/10
Utrzymanie
8.0/10
Dynamika
6.0/10

Odmiana silnika: Vectra c z16XEP 105KM

Rocznik / Przebieg: 2005 / 216kkm

Średnie spalanie: 7 l/100km

Średnia:
(9.7)

Polecam!

Waldek 12.10.2016
Opinia:5 lat w rodzinie i zero problemów,jak dla mnie silnik super dobrze się zbiera dobre przyspieszenie.Miałem problem z kablami i to wszystko co mnie spotkało zlego przy tym silniku.Uważam że jest trwały,dynamiczny i bezawaryjny .
Trwałość
10.0/10
Utrzymanie
9.0/10
Dynamika
10.0/10

Odmiana silnika: Meriva / 105KM

Rocznik / Przebieg: 2007/170

Średnie spalanie: 8 l/100km

Wybierz silnik i dodaj opinię

Rodzina silników SGE Microtec

Rodzina silników MGE Ecotec

Rodzina silników 0 - trzecia generacja

Rodzina silników 0 - druga generacja

Rodzina silników 0 - pierwsza generacja

Rodzina silników I - czwarta generacja

Rodzina silników I - trzecia generacja

Rodzina silników I - druga generacja

Rodzina silników I - pierwsza generacja

Silniki z wtryskiem bezpośrednim DIRECT

Rodzina silników II - druga generacja

Rodzina silników II - pierwsza generacja

Rodzina silników V6 - trzecia generacja

Rodzina silników V6 - druga generacja

Rodzina silników V6 - pierwsza generacja